Waarom krijg je spierpijn als je moe bent? En wat kun je eraan doen?

Heb je weer eens zo’n nacht achter de rug dat je alleen maar lag te woelen? Met rode oogjes stap je uit bed en sleep je je vervolgens door de dag heen. Je verricht deze dag maar even geen intensieve workout, de dagen daarvoor trouwens ook niet. Toch voel je op de gekste plekken in je lichaam pijn in je spieren. Moe zijn en spierpijn. Deze begrippen bouwen soms maar al te graag aan een sterke relatie. Maar waarom krijg je eigenlijk spierpijn als je moe bent? En hoe verlicht je deze pijn?
 

 
Alle energie die je op een dag verbruikt haal je uit bepaalde voedingsstoffen. Tijdens het slapen of uitrusten gebruik je minder energie dan wanneer je inspannende activiteiten verricht. Hierdoor bouwt jouw lichaam voor elke dag voldoende voorraad aan energie op. Maar wanneer je lichaam en geest niet voldoende rusten, en je dus moe bent, raakt deze energievoorraad leeg. Ook worden afvalstoffen vanuit je spieren in een lager tempo weggevoerd. Een gevolg hiervan kan zijn dat jouw spieren minder zuurstof opnemen. Het gevolg daarvan is: spierpijn.

Relatie tussen moe zijn en spierpijn

Moe zijn kan dus spierpijn veroorzaken. Wil je dit voorkomen? Dan klinkt de oplossing misschien als een opendeur: neem meer rust en zorg er vooral voor dat je voldoende én kwalitatief goed slaapt. Maar helaas is deze oplossing niet voor iedereen zo makkelijk gezegd als gedaan. Misschien ben je door medische of persoonlijke omstandigheden chronisch vermoeid. Of heb je last van een slaapstoornis. Ook psychische problemen kunnen leiden tot vermoeidheid. Of je hebt gewoon een keer een nachtje onrustig geslapen of moeten doorhalen. Zo zijn er veel oorzaken van moe zijn, die allemaal kunnen leiden tot spierpijn. Dan is het fijn om te weten hoe je deze spierpijn kunt verlichten of zelfs verhelpen.

 

Hoe verlicht je spierpijn veroorzaakt vermoeidheid?

 
1. Eiwitrijk en gezond voedsel
Naast rust nemen, kan het helpen om op je voedingspatroon te letten. Wat eet en drink je op een dag? Welke voedingsstoffen zitten daarin? Eiwitten zorgen ervoor dat je spieren sneller herstellen. Het is niet voor niets dat veel sporters een eiwitrijk voedingspatroon omarmen. Ga dus bij jezelf na of je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Zorg er ook voor dat je voldoende water drinkt, daarmee worden afvalstoffen vanuit je spieren sneller weggevoerd. Daarnaast draagt een gezond voedingspatroon bij aan een gezonder lichaam, én aan minder vermoeidheid en dus minder spierpijn.

 

2. Structuur in je leven én bewegen

Ook kan het helpen om meer structuur aan te brengen in je leven. Plan niet alleen inspannende (werk)activiteiten in je agenda, plan ook ontspannende momenten in. Zo kom je, zowel fysiek als mentaal, dagelijks aan meer ontspanning toe dan je wellicht denkt. Zo komen je spieren ook meer tot rust en dat zorgt voor minder spierpijn. Daarbij is het belangrijk om, juist wanneer je spierpijn hebt, voldoende te blijven bewegen. Als je dagelijks te lang stil zit worden je spieren stijf en doen ze waarschijnlijk nog meer pijn.


3. Je spieren verwarmen of masseren

Als de spierpijn écht ernstig is, dan helpt het om ze te verwarmen met bijvoorbeeld een warm bad. Een kruik, een bezoek aan de sauna of het smeren van tijgerbalsem op de spieren die pijn doen, kunnen jouw klachten ook verzachten. Door de warmte ontspannen je spieren, kan het bloed beter doorstromen en zo vermindert de pijn. Als laatste kan een massage ook wonderen doen tegen spierpijn.

 

Heb jij weleens last van spierpijn omdat je moe bent én heb je een andere gouden tip om de pijn te verhelpen? Laat het ons weten. Natuurlijk zijn er genoeg zorgprofessionals aangesloten bij Jezelf Helpen die jou hierbij kunnen helpen.